Thunderhazel

2011-12-03
18:31:01

3 December 2011
Idag var jag på stan och inhandlade 10 bivaxplattor (en platta på ca 46-48 gram) för (det dyra) priset på 159 kronor. Jag hade inte tid att beställa billigare plattor, för jag var så förväntansfull inför att utföra det första receptet på en salva/cerat.

Här är receptet:

1 del bivax
2 delar olivolja

Jag rev först sönder bivaxet i småbitar, och la sedan ner dem tillsammans med oljan i en skål som låg i vattenbad. Sedan rörde jag om och väntade tills bivaxet smält och blivit genomskilnigt och flytande.Till sist hällde jag upp det blivande ceratet/salvan på en gammal tablettburk. sedan lät jag den svalna utomhus.

Jag använde 30g bivax till 70g olivolja (jag har en liten våg som mäter allt i gram), men det behöver inte vara exakt.


Salvan/ceratet fick en väldigt fin, jusgul färg.

  
    En ganska stor burk, haha :)      Jag gjorde även två bivaxljus (spiral)

Hoppas någon får nytta av detta! :)

m.v.h.

Thunderhazel

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: